Městské kamerové dohlížecí systémy (dále jen „MKDS“) jsou určitým specifickým druhem využití kamerových systémů v protiprávní činností nejzatíženějších městech a obcích v České republice, na které jsou uvolňovány státní finanční prostředky. Proto několik důležitých aspektů z metodik odboru prevence kriminality MV k oblasti MKDS:
1. Základní principy provozuZákladní charakteristikou provozování a využívání MKDS je jejich preventivní funkce, tj. vytváření bezpečných zón v exponovaných lokalitách.
MKDS jsou instalovány v místech, kde se nejčastěji pohybují obyvatelé a návštěvníci měst, kde jsou koncentrovány kulturní, komerční a společenské instituce a kde jsou dopravní uzly měst /např. náměstí, pěší a obchodní zóny, parkoviště, autobusové či vlakové nádraží, sídliště/.
MKDS slouží k dohledu nad dodržováním obecně závazných právních předpisů o ochraně veřejného pořádku, přispívají k ochraně bezpečnosti osob a majetku či odhalování přestupků.
MKDS slouží také k záznamu protiprávního jednání přestupců či pachatelů.
Provozování MKDS musí být v souladu se zákonem ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů a se zákonem č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů a také v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních dat, ve znění pozdějších předpisů.
MKDS musí monitorovat pouze veřejné prostranství. Tím se rozumí podle § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů, všechna náměstí, ulice, tržiště, chodníky, veřejná zeleň, parky, a další prostory přístupné každému bez omezení, tedy sloužící obecnému užívání, a to bez ohledu na vlastnictví k tomuto prostoru.
Riziková místa měst a obcí vhodná k nasazení MKDS stanovuje na základě podrobných analýz Policie České republiky.
MKDS přinášejí okamžitý výsledek (snížení kriminality ve vytipovaném místě), musí však být součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
MKDS jsou využitelné pro aktuální koordinaci činnosti složek Integrovaného záchranného systému při závažnějším ohrožení bezpečnosti občanů.
MKDS se musí stát součástí celkové strategie prevence kriminality v určité lokalitě.
Obrazový signál MKDS není určen pro veřejnost, ale pro malý okruh uživatelů - pouze Policie České republiky a obecní policie - a pro přesně vymezený účel. Režim dispečerského pracoviště MKDS musí být zajištěn tak, aby manipulaci s příslušnou technikou prováděla kompetentní a vyškolená obsluha a byl k němu zabráněn vstup nepovolaným osobám.
O tom, že je veřejné prostranství monitorováno, musí být občané města a jeho návštěvníci dostatečně a srozumitelně informováni, například pomocí informační tabule s textem "Tento prostor je pod nepřetržitým dohledem kamer městské policie".
2. Využívání MKDS obecní policií
Instalace MKDS je zcela zákonná na základě zákona o obecní policii. Vzhledem k tomu, že obecní policie zabezpečuje místní záležitosti veřejného pořádku v rámci působnosti obce (§ 1 odst. 2), znamená to, že zabezpečení veřejného pořádku je plně v její pravomoci. Pod pojmem veřejný pořádek je chápána ochrana pravidel chování lidí na veřejnosti, která nejsou sice výslovně formulována v právních normách, ale jejich zachování je podle panujících obecných názorů v určitém místě a čase nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití. Tato neformalizovaná pravidla chování jsou právně závazná pouze v mezích právní normy, která obsahuje výslovně termín „veřejný pořádek“.
Na základě §§ 24a a 24b zákona o obecní policii je obecní policie oprávněna zpracovávat údaje, které potřebuje k plnění úkolů zákona o obecní policii nebo jiného zvláštního zákona. Obecní policie může také tyto údaje poskytnout Policii České republiky, orgánům obce a dalším orgánům, je-li to nutné k plnění jejich úkolů. Obecní policie je dále oprávněna pořizovat zvukové nebo obrazové záznamy z míst veřejně přístupných; tzn. je možné provozovat systém průmyslových kamer a pořizovat záznamy, které samozřejmě lze využít jako důkazní materiál, a to i pro Policii České republiky v případě potřeby.
Obecní policie je ovšem také povinna vhodným způsobem uveřejnit, že některé místo v obci je pod stálou kontrolou průmyslovou kamerou. Jakým způsobem se má informace zveřejnit, zákon neupravuje.
Důležité novinky z radnice
Rada města Třeboně schválila využití Aktivity Parku pro dvě akce, které se uskuteční 31. května. Prvním z žadatelů je spolek Iniciativa Pivoňka, který žádá o prostory Aktivity Parku pro konání akce Český Pohár - Závody na Freestyle koloběžkách.Rada města Třeboně schválila pronájem parku na dobu od 8.00 do 16.00 za 5 tis. Kč. Spolek Iniciativa Pivoňka je pořadatelem akce ve spolupráci se společností Scootering s.r.o. Závody na Freestyle koloběžkách jsou určeny pro širokou veřejnost. Kategorie budou v profi třídě i úrovni amatérů, a to pro věkovou skupinu 9 až 18 let. Předpokládaný počet účastníků je odhadován mezi 80 až 100 osobami. K akci bude doprovodný program zaměřený pro rodiny s dětmi.
Druhým žadatelem jsou Slatinné lázně Třeboň, které žádají o prostory Aktivity Parku za účelem upořádání akce Buday Team - exhibice "It´s time to skate". Jedná se o jedinečnou show v podání českých skate and scoot mistrů. Exhibice se bude konat v době od 16.30 do 18.00. Akce bude součástí celodenního programu Slatinných lázní Otevírání lázeňské sezony 2025. Rada města Třeboně schválila výpůjčku i pro tuto akci.
Více informacíMěsto Třeboň obdrželo žádost o poskytnutí finanční podpory od Nadačního fondu jihočeských olympioniků o poskytnutí finanční podpory. Žádají o podporu své činnosti v podobě humanitární podpory bývalých sportovců s trvalým bydlištěm na Třeboňsku, kteří reprezentovali stát na olympijských hrách nebo na jiných světových a evropských sportovních soutěžích. Konkrétně podporu pro pana Václava Vochosku a pana Václava Jindru. Podpora bude slavnostně předána v květnu 2025 za účasti zástupců města Třeboně a Jihočeského kraje. Rada města schválila poskytnutí finanční částky ve výši 40 tis. Kč s tím, že bude rozdělena rovnoměrně mezi oba sportovce.
Více informací